/INGEBORG FIALOVÁ/
Blíží se konec jednoho aktu (druhého – katastáze, nebo už třetího – peripetie?) v dramatu o vzniku vysokoškolského ústavu (s původním označením CIST, nyní CATRIN), akademický senát UP bude na svém zasedání 11.12.2019 hlasovat o jeho vzniku, proto si myslím, že je teď vhodná chvíle připomenout si co nejobjektivněji (o což se upřímně snažím) základní dějové linie dosavadního příběhu – i proto, že se v něm mnoho členů akademické obce neorientuje zcela dokonale.
Dle dvou textů, které mají charakter programových prohlášení (část textu rektora, „Univerzita na nadějném rozcestí“ z 12.9.2019 a text prorektora Banáše z 6.10.2019, „Vysokoškolský ústav – krok správným směrem pro naši univerzitu“ [1], je myšlenka integrace existujících center[2] „jedním z hlavních strategických nástrojů univerzity pro rozvoj excelence vědecké činnosti na UP, zvýšení internacionalizace a prohloubení interdisciplinarity výzkumu.“ (B)[3]
I. Hlavními argumenty pro vznik vysokoškolského ústavu/integraci existujících tří center jsou v programových prohlášeních tyto body[4]:
A. připravenost pracoviště, příklady odjinud a doporučení zvenčí
- Existující výzkumná centra „patří svou výkonností mezi nejlepší v České republice“ (M), „od svého vzniku se vyprofilovala jako vědecky vynikající pracoviště a významně přispívají k budování dobrého jména UP a výborným výsledkům UP v mezinárodních žebříčcích.“ (B)
- Podobný projekt připravuje i UK a VŠB, má ho již MU a UP ho doporučila vytvořit „evaluační zpráva European University Association (EUA).“ (B)
- Podporu vytvoření VŠ ústavu rovněž vyjádřilo MŠMT prostřednictvím pana náměstka PhDr. Pavla Dolečka, Ph.D.“ (B) „stejně jako mnoho předních vědců na UP i v České republice“. (M)
B. zajištění budoucího financování center i celé UP
- „Protože finance ze strukturálních fondů, tvořící dnes větší část příjmů center, do značné míry v novém programovacím období po roce 2021 vyschnou, je nutné vést již dnes seriózní diskuzi o budoucnosti a dalším financování těchto výzkumných center.“ (M)
- „Zvýšení interdisciplinarity a provázanosti přírodního a medicínského výzkumu by mohly zvýšit potenciál center ucházet se o vysoce konkurenční projekty v rámci mezinárodní evropské a globální soutěže.“ (M)
C. zvýšení kvality výzkumu, konkurenceschopnosti, zlepšení hodnocení UP,
- VŠ ústav bude mít „potenciál ke zvýšení kvality výzkumu a vývoje na UP“ (díky „synergickému využívání zdrojů, těsnější spolupráci, zvýšení tlaku na vytváření vysoce interdisciplinárních skupin a projektů, kumulaci kritického množství excelentních výzkumných výsledků a vytvoření výzkumné infrastruktury).“ (B)
- „Dvě významné instituce vyjádřily přání stát se partnerem VŠ ústavu, a to Fakultní nemocnice Olomouc (FNOL) a Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, v.v.i. (ÚOCHB).“ (B)
- „Zvýší se celkové hodnocení UP v nové metodice hodnocení výzkumných organizací M2017+, což přinese více financí na vědu a výzkum celé UP, z čehož budou moci profitovat všechny její součásti“ (B) a „může UP výrazně pomoci v budování značky výzkumné univerzity“. (B)
D. vyšší efektivita řízení a byrokratických procesů
- „Ulehčí se mateřským fakultám, které musí zvládat administrativní agendu takto specificky zaměřených jednotek.“ (B)
E. lidské zdroje a studium
- „Značná část zaměstnanců všech tří center“ vidí v integraci „možnost zlepšení své kariérní perspektivy.“ (B)
- „Velkou výhodu mohou čerpat fakulty z možnosti propojení studijních programů uskutečňovaných na fakultách s vysoce interdisciplinárním výzkumem na VŠ ústavu, který by kvůli členitosti fakult a kateder šel v prostředí fakult realizovat jen v omezené míře.“ (B)
- „Všichni zaměstnanci, kteří vyjádřili přání přejít do VŠ ústavu a zároveň se v současné době podílí na výuce, jasně deklarovali, že se žádných svých výukových povinností nezříkají. (…) Studenti pocítí vznik VŠ ústavu především tím, že budou mít širší možnost realizovat svůj výzkum a závěrečné práce v jednom z vědecky nejsilnějších institutů v ČR a ve výrazně internacionálním prostředí.“ (B)
F. internacionalizace
- Vnitřní komunikace v novém ústavu (včetně norem) „bude striktně vedena v angličtině, což podpoří už tak vysokou míru internacionalizace v centrech“. (B)
G. propojení výzkumu a praxe
- „Centra jsou v současné době hlavním zdrojem nových technologií a know-how pro komercializaci na UP, jejich integrací dojde ke (…) zlepšení procesů vedoucích k realizaci tzv. třetí role univerzit, tj. k transferu znalostí a technologií směrem k aplikační sféře.“ (B)
H. potenciál rozvoje struktury v budoucnosti
- „VŠ ústav je koncipován jako otevřená struktura, která umožní, aby do ní v budoucnu mohly vstoupit další excelentní vědecké týmy, a to jak z oblasti přírodních a lékařských věd, tak také z ostatních vědních oborů včetně společenských nebo humanitních věd.“ (B)
II.
Tak tedy formulují výhody vzniku VŠ ústavu obě programová prohlášení. Jistě by teď bylo možné diskutovat jednotlivé argumenty a ptát se po jejich důvěryhodnosti, ověřitelnosti či naopak po skrytých nebezpečích pro budoucnost UP, zejména otázka, zda by kýžených cílů nebylo lze dosáhnout i jinými, pro stávající strukturu UP méně destruktivními, metodami. Leč já teď zde položím jinou podstatou otázku, totiž proč myšlenka VŠ ústavu „vyvolala na UP v uplynulém roce velké emoce“ (B) a proč zejména Přírodovědecká fakulta UP proti vzniku integrovaného ústavu stále něco namítá.
Z různých prohlášení děkana PřF, AS PřF i jednotlivých zaměstnanců PřF[5] je možno vyčíst jisté obavy, které se dají shrnout do následujících bodů:
- Fakulta se obává, že dojde ke zpřetrhání dosavadních silných vazeb mezi centry a katedrami, ze kterých vznikly, může to ohrozit některé výzkumné projekty, komerční aktivity i výuku.
- … dojde k „vytunelování“ jejích lukrativních součástí s nejmodernějšími technologiemi, do kterých v uplynulé dekádě fakulta investovala značné prostředky, dojde k oslabení fakulty v možnostech žádat o granty, k propadu v národních žebříčcích přírodovědeckých fakult a s tím souvisejícím úbytkem kvalitních uchazečů o studium (s možnými důsledky propouštění zaměstnanců, omezování nabídky studijních programů nebo omezování realizace některých nekomerčních aktivit např. popularizačních).
- … VŠÚ bude v metodice dělení financí na UP zvýhodněn na úkor fakult, bude mít např. prioritní přístup k velkým grantům podávaným za univerzitu (jakési feudální právo první noci). Fakulta se obává, že skutečným důvodem pro vznik VŠÚ nemá být intenzivnější získávání prostředků z externích zdrojů, ale prioritní přístup k vnitřním zdrojům univerzity.
- … zaměstnanci center budou nejen nabízet svou pracovní sílu (částečný/nadstavbový úvazek?) k výuce na „zbytkové PřF“ (viz I.12), nýbrž budou další/druhé, učitelské zaměstnání považovat za svůj automatický nárok (viz vyjádření odborářů RUP a RCPTM z 5.11.2019 – link).
- Zastánci akademického způsobu řízení univerzity se obávají vzniku instituce, kterou nebude kontrolovat žádný volený univerzitní samosprávný orgán (senát) a jehož ředitel nebude odpovědný žádnému volenému orgánu, ačkoli bude mít pravomoci srovnatelné s pravomocemi děkana (jak plyne z návrhu statutu VŠÚ).
- Kritikové se pozastavují nad způsobem, jakým byl vznik VŠÚ ze strany vedení UP až dosud připravován a komunikován, totiž se zřetelnou snahou prosadit změnu organizační struktury UP bez konsensu s vedením PřF a jejími volenými orgány a ještě před tím, než budou dohotoveny a schváleny všechny směrodatné materiály, než ustavené komise řádně ukončí svou práci[6], a dále se zřetelnou snahou umlčovat či skandalizovat kritiky tohoto postupu.
- Kritikové se dále obávají, že takto prováděné zakládání VŠÚ vytváří do budoucna nebezpečný precedens: dle současných návrhů (viz bod I.15) by mohly výkonné výzkumné týmy odcházet z fakult i proti vůli děkana. Pro stávající fakulty je v tom případě rizikové investovat do rozvoje týmů, protože hrozí, že fakultami podpořené týmy odejdou do VŠÚ.[7]
- Zastánci čistoty výzkumu žádají, aby VŠ ústav byl založen až ve chvíli, kdy se uzavřou kauzy etických pochybení spojených s řediteli center.
Z různých prohlášení děkana PřF a AS PřF přesto plyne, že se fakulta vzniku ústavu nebrání a priori, nýbrž je ochotna jej tolerovat, budou-li dodrženy „nepodkročitelné podmínky“, které formuloval a schválil akademický senát PřF, poté, co k jejich formulaci (analogicky k požadavkům LF) byl 26.8.2019 vyzván prorektorkou Marešovou. Viz: (viz zde)
III.
Je možno představit si tři scénáře (s různými variantami), jak bude v napjaté atmosféře na UP s plánem na založení VŠÚ dále nakládáno:
- Rektor přesvědčí akademický senát UP, aby záměr na založení VŠÚ a tedy organizační změnu struktury UP schválil při nejbližší možné příležitosti bez toho, aby byly naplněny podmínky PřF, dokonale připraveny všechny dokumenty potřebné k založení ústavu a dořešeny kauzy falšování dat. Narativ, který toto řešení provází, praví, že ihned po založení ústavu se situace uklidní a všechny složky UP budou zase moci nerušeně, dělně a v přátelské atmosféře pracovat. Lidé se zkušeností např. s rozvody (kde jde o majetek a o děti) si arci umějí představit i jiný narativ, že totiž spory, které se vedly do založení ústavu, byly jen marginální a velmi moderátní předehrou k tomu, co teprve bude následovat. (Reference z fakult jiných univerzit, kde již VŠÚ zřízen je, ukazují, že kvůli rozdílným podmínkám jsou tam nejrůznější třenice na denním pořádku.)
- Představitelé PřF zabrání vzniku VŠ ústavu, přesvědčí AS, aby pro jeho vznik nehlasoval, neboť se celý zakladatelský podnik – dle jiného narativu – jeví jako nelegitimní „rebelie“ a fakultu pak budou zase řídit (bez rušivých zásahů z rektorátu do akademické hierarchie) její demokraticky zvolené orgány.
- VŠ ústav vznikne až po dokonalém vytvoření všech zakládajících dokumentů, po vypořádání podmínek PřF a po uzavření etických kauz.
Je na nás, na celé akademické obci UP i na její Správní radě, abychom civilizovaně, uměřeně, racionálně, bez komunikačních faulů o problému diskutovali a zvolili pro budoucnost UP nejlepší řešení.
[1] Je samozřejmě možno se ptát, proč byla programová prohlášení formulována a zveřejněna až rok/dva po zahájení diskusí o vzniku VŠÚ.
[2] Centrum regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum – CRH, Regionální centrum pokročilých technologií a materiálů – RCPTM a Ústav molekulární a translační medicíny – ÚMTM.
[3] Citace z textu prof. Millera označuji zkratkou M, z textu prof. Banáše zkratkou B přímo v hlavním textu.
[4] Pro větší přehlednost je člením do tématických celků.
[5] V bodu 3 též ve stanovisku děkanů všech fakult
[6] Celý proces byl odstartován v září 2018 zveřejněním dokumentu nazvaného „Interní dohoda“ . K jeho autorství se dosud nikdo nepřihlásil, byl ovšem připravován za zády vedení Přírodovědecké fakulty i Akademického senátu a vzbudil takovou bouři, že byl oficiálně po třech dnech stažen.
[7] Právě „lanaření“ zaměstnanců a doktorandů je největším problémem pro fakulty tam, kde už VŠÚ mají.